Грамоты ко бесам на мнози потребы.
Велико еси число сих грамот, еси седмь да по десяти на обиходну потребу. Тридесять срединных на извод человецев. Пятидесять на веку волю править еси. Да ныне то пишу которы вем, а и еси велика приказна грамота. Ея же мнози беси темнообразне во почёт поставливает, а еси егда ти при гробе да по смерти. Узаконение грамот сих целокупно такое си: письмены то на берестах кажда едино да и малы печатью воска чёрна, а ино велики своею кровию печать клади... А едина приказна грамота, то сия вся кровию своея писана бысте достодолжна, яко смертна мука искуплена бысть чрез нея. Это в кратце о чём грамоты. А теперь напечатаю первый обряд.
Грамота перьва обиходна.
Еси грамота перьва обиходна на заступу бесовску во путех человечскых. Сия же на то потребна, дабы егда кой человек во пути странство совершает и не бысть ему же николе помехи. А ино путник при се сю грамоту во пути содержит, тако ему и веком та заступа бесовска бысть. Грамоту на бересте надлежит творити, а ино обиходна, то и воском чёрным ея печатать. Да тако сие ладить потребно: при младом-то месяце да и писмены наню класть, а иже писмены еси таковы:
«Яко вецем уставлено, то и ныне бысте во крепости да всея силе по веки. Да сокрепляю глаголы древле, да писмены мене еси буде порученники, а иже беси-то прямыи общники. Аз есмь имя, сим утверждаю, дабы от сего времяни да от сокрепной печати докуды сия суща, имя во путех заступа да пособь от воиньства бесовска бысть. Инде имя, нози не приткновен о камени, да татем несть на пути, да во блатах несть живот скончати, а и во лесе тёмныим несть зверием изгложен, а и во пути водою не топлен да и от ины беды бысть отторгнут. Имя же во заступу да во пособь беси мнози, ино от сея грамоты да и по векы веком. Никто же словес сих порушит, егда бысте суща грамота».
Далее печать ставити надлежит со именем человека ради коего заступа бесовска. И се - венец делу.
Грамота втора обиходна.
Сия же грамота того ради потребна, дабы дом от пламени пожара отторгнути. Творити же, яко перьву, сиесть тако же ея на бересте писати да тако же печатию восковой крепити. В нея же писати таково:
«Яко отвека уставлено, тако и ныне бысть. Летами же николе расторгнется. Новыим уставом николе не свержится. Аз имя, сокрепляю грамоту сею, древлим уставы николе колеблемыми. а буде устав во послухи, беси во порученники да во сподручники. Сице же сим утверждаю: идеже грамота сея пребывает, сему дому пожара не ведати. Егда же пребывает во дому сея грамота во сее время пожары дом минуют. Бысте же по слову сему от сего дни да от сокреплённой печати до поры, егда грамота суща. Сокрепляю имянем имя творящаго».
Сию грамоту сице писати на младом месяце, зело полезно вмале по полунощи. Ю же грамоту во дому держати, доколе буде нимало приступися пожар.
Грамота третия обиходна.
Сия же грамота заступа еси от воров и татей. Сия творися како подобь первыя и вторыя, тако сице втора во дому пребывание емлет, яко точию во дому сильна. Во грамоте же писати таково:
«Яко от века уставлено, тако доколе силу емлет, а дотоле силу емлет, аще по уставу писано. Утверждаю же сим устав древлий да беси ми в сем поручители, да беси же сподручники, а и общники. Тако сице утверждаю, егда сея грамоте да рукописанию во дому коем бысть, то отиде от ево, дому сего, во коем ся грамота суща, всяк вор да тать. А и не приступиса же во нощи, тако отиде же днесь. Се буде и тать лихой во нощи поделие творяща, се буде и вор чуже добр мнози покрадаше, се буде и человеки добром блазнены, се буде мимоходец, коему прилучися. Доколе же сия грамота во дому суща, тако николе взыти преждеречённыим во дом сея. Сокрепляю печатию, сиесть подписом человечскым да беси-то иным сокрепят».
Грамота четверьта обиходна.
Противу людскаго оговору, ниже аще кой сплетни клеплет. Сия же грамота противу людскаго оговору творися, егда месяц поидет на ущерб. Тако преже во полунощь составливаетися, да и таково печатию восковой подпис класть. Писати же в ню таково надлежит:
«Яко от века уставлено, тако и ныне еси. Узаконение сие николе испроврещися, посему творися рукописание. Колико же суща сея грамота, вся в нея бысть писано силу емлет. А буде ми в сим порукою подпис воску чёрнаго, а буде ми в сим порученники беси темновидныя, а буде же сии и потворники, а потворники да общники. Сице же утверждаю: кой человек при се сю грамоту содержит, сему клеветников да наветников николе ведати, от навета скорьби николе приять, точию от наговора тяжбы, сплетни николе на ево клеплют, людия напрасныих речей противу ево не глаголют. Сице бысть по утверждённому, доколе грамота ся суща, дотоле рукописание силу емлет. В сим подпис человечскый печатию сокрепляю, а беси иной подпис сокрепят».
Грамота пятая обиходна.
Дабы человеку кой ея емлет почёт от вся людия бысть. Сия же составливаетися на млад месяц да тако и прежнюю при се ея содержати предлежит. Яко она еси обиходна, тако скрепляся восковой печатию. Писати же в ню таково надлежит:
«Яко от века уставлено, тако ныне бысть. Уговор же николе сокрушися, во сим беси ми поручники, я же сподручники. Сице утверждаю: доколе кой человек буде сею грамоту при се содержати, тако сему человеку от людия всяка, от велия и мала, от стара и млада, от женьска и мужеска, от князя и холопий, почёт по вся ведати. Бысть бы сему человеку во пирах великих гостю, во советах вопрошаему, во делах людия силныих перьвыим сим людиям сподручником. Сия же вся силу емлет дотоле, доколе рукописание, сиесть грамота сея суща и при сим человеке содержася. Сокрепляю же грамоту сею подписом печатию восковыя человечской да беси иной печатию сокрепят».
Грамота шеста обиходна.
Дабы всяк сговор согласен бысть. Сия же грамота полезна, аще кой человек се пропитания ищет, чрез сговоры разны со человеки да и иному коему человеку нимало пользы ведати ея. Творися же сия, егда месяц полон, а ино тако же во полунощь. Сице таже и воском крепити, яко обиходна еси. Грамота же такова:
«Яко от века уставлено, тако ныне еси. Яко преже ряда уставлена, тако ныне николе расторгниса. Устав же ми порука да беси же ми порученники. Порученники да сподручники. Сице утверждаю: доколе кой человек буде сею грамоту при се содержати, дотоле сему человеку во вся согласней сговор. Во куплех велицых, во поделиях малыих, во государьскиих да во советныих. Таково бысть от мала да и от велика человека, от стара и от млада, от женьска и от мужскаго полу, от роду княжескаго и холопий разныя. Доколе пребуде сим человеком грамота суща, дотоле раздору николе ведати. Сице сокрепляю подписом чрез печать человеческу да беси ино сокрепят».
Грамота седмая обиходна.
На добру куплю. Сия же грамота, дабы благоуспешно разны купли совершати. Творися же на млад месяц, тако же во полунощи, по вся преже восковой печатию крепити. Грамота же сия такова:
«Яко от века уставлено, тако ныне бысть. Веком николе испроврещися уговор сей. В сим беси ми порученники да и я же сподручники. Сице утверждаю: доколе кой человек буде грамоту сею сущу при се содержати, на купли же разныя с нея соприходите, дотоле буде сему человеку добрыя купли вся. Николе убытку ведати, николе лжи приятии, николе помыслы злая, николе и купли худыя. Доколе суща сея грамота, аще со человеком коим на куплех пребысть, дотоле вся сия скорьби нимало приступися. Сокрепляю сие рукописание, сиесть грамоту, печатию восковой да руцей человечской, а беси ино сокрепят».
Грамота осьмая обиходна.
На благоуветие велие властныих человеков. Сия же грамота потребна дабы властны людия, кои во житейскых поделиях власть емлют, князья, боляре точию чиновнии людия, ниже барин кой, сиесть сильныя человеки, до емлющаго грамоту сию благоуветливи бысть. Творися же сия на млад месяц, во полунощь даа крепити восковой печатию. Сице писати надлежит в ню:
«Яко от века уставлено, тако и ныне бысть. Времянем же николе истребися. А буде в сим ми беси порученники. Порученники да сподручники. Сице утверждаю: доколе сея грамота суща, аще же кой человек ея пред силны человеки емлет, дотоле сему человеку от людия силныих уветие всяко приять. Во потребе бысть я, людия силныя радетели, во просбе пособники, во нужде други, советом благи, мыслию добры да душею николе корыстныя. Вся сия силу емлет дотоле, доколе сея грамота сиесть рукописание, суща. Сокрепляю рукописание сее, сиесть грамоту печатию человечской да беси ино сокрепят».
Грамота девята обиходна.
На добру, согласну да пречестну, а и скору, пособь во многоразныих домех казённыих. Сия же на то потребна дабы егда буде коему человеку кая нужда, ниже потреба во домех казённыих, тако бысть человеки во казённыим доме служащи ко сему человеку милостиви. Творися же на млад месяц, во полунощь да крепити печатию воску чёрна. Сия же грамота еси такова:
«Яко от века уставлено, тако ныне бысть. Времянем же николе истребися. А буде ми беси во сим порученники. Порученники да сподручники. Сим утверждаю: доколе буде суща грамота сея, сиесть рукописание, аще емлет ея при се кой человек во домы казённыя вхождаше, дотоле людия во домех казённыих служащи, сему человеку пособники буде. Во нуждах, аще прилучися, во потребах кои бысть, во скорьбех ключимих, во ковах мнозих людия злая. Доколе же сея грамота, сиесть рукописание, суща да человек ея во домех казённыих при се емлет, дотоле вся сия во полныя своя силе да крепи. Сокрепляю вся сия восковой печатию да беси ино сокрепят».
Грамота десята обиходна.
Сия же дабы по вся время во дому деньги бысть и аще кая малость еси, то се бы к нея множилось. Творися же на млад месяц, во полунощь да крепити тако же восковой печатию. Во сей же грамоте писати таковое:
«Яко от века уставлено, тако ныне бысть. Времянем николе истребися. А буде беси ми во сим порученники. Порученники да сподручники. Сице утверждаю: доколе грамота сея во коем дому буде, дотоле во дому сим нужды николе бысть. Денгам же несть исхода, глад же нимало приступися, нища же доля отиде. По вся потребу же днесь да нощь неисходно бысть. Доколе же сея грамота, сиесть рукописание, суща и во дому пребысть силу вся сия емлет. Сокрепляю же вся сия восковой печатию да подписом человечским, а беси ино сокрепят».
Грамота единадесятая обиходна.
Сия же грамота противу лживих послухов, сиесть свидетелей во тяжбех судебныих. Творися же сия на млад месяц, во полунощь крепити же восковой печатию. Грамота же такова еси:
«Яко от века уставлено, тако ныне бысть. Времянем же николе истребися. А буде ми беси во сим порученники. Порученники да сподручники. Сице утверждаю: доколе сея грамота, сиесть рукописание, суща, аще кой человек ея при се на тяжбе емлет, дотоле николе ведати сему человеку на тяжбе лживих послухов, ниже клеветников, ниже переветников от добра ищуща, ни середи люда супротивника, ниже судей ставленныих, ни человеков сторонних. Доколе сея грамота, сиесть рукописание, со человеком на тяжбе пребывает, дотоле вся сия силу емлет. Восковой печатию сокрепляю, а беси ино сокрепят».
Грамота двунадесятая обиходна.
Сия же мнозих покупщиков в нову лавку купеческу привождаше. Егда в лаве бысть, то дело ходко идет. Творися же на млад месяц, тако же во полунощь и воском тако крепити. «Яко от века уставлено, тако и ныне бысть. Времянем же николе истребися. Буде беси ми во сим порученники. Порученники да сподручники. Сице утверждаю: доколе грамота сея, сиесть рукописание, во торговых местех пребысть, дотоле ко сим-то торговыим местем людия схождашася, старыя и младыя, богаты и бедни, боляры и холопи, князи и смерды, вся бы купли сотвори. Тако доколе сея грамота идее во торговых местех пребысть, дотоле купли бысть мнози. Печатию восковой сокрепляю, а беси ино сокрепят».